Download de app
Download de app Contact opnemen Terugbelverzoek
Functieomschrijving SEA-specialist
Functieomschrijving SEA-specialist
Functie

SEA-specialist

  • Marketing

De eerste resultaten die je ziet in Google zijn meestal advertenties. Die advertenties komen daar niet vanzelf te staan. Het is dan ook de SEA-specialist die verantwoordelijk is voor het uitzetten van advertenties in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Maar hoe doet een SEA-specialist dit precies? In dit artikel gaan we dieper in op de functie van een SEA-marketeer. Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden en welke competenties en eigenschappen horen bij deze functie? Ook gaan we in op het gemiddelde salaris van een SEA-specialist en geven we aan waar je de beste marketing vacatures kunt vinden.

Wat is een SEA-specialist?

Een SEA-specialist is een online marketeer die gespecialiseerd is in Search Engine Advertising (SEA) of Search Engine Marketing (SEM). Vertaald in het Nederlands is dit zoekmachine adverteren of zoekmachine marketing. Andere benamingen die veel worden gebruikt voor deze functie zijn Google Ads specialist of paid advertising specialist. Een SEA-specialist zet advertenties uit op zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo en optimaliseert deze continu om een zo goed mogelijk resultaat te behalen. De SEA-specialist is vaak onderdeel van het marketingteam en rapporteert aan de marketing manager.

Wat doet een SEA-specialist?

Een SEA-specialist is ervaren in het betaalde adverteren op de verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Waar een SEO-specialist zich focust op het (gratis) organische gedeelte in zoekmachines, focust de SEA-marketeer zich juist op het betaalde gedeelte. Bij dit betaald adverteren hoort onder andere het opzetten, analyseren en optimaliseren van de advertentiecampagnes. Het doel van de SEA-marketeer is om campagnes zo te optimaliseren dat de advertenties zo voordelig mogelijk zijn, waarbij ze zorgen voor website bezoekers en omzet. De taken en verantwoordelijkheden van een SEA-specialist kunnen variëren en zijn afhankelijk van de organisatie waarvoor ze werken, de omvang van de campagnes en specifieke expertise. Taken die over het algemeen worden uitgevoerd door een SEA-specialist zijn:

  • Opstellen SEA-strategie
  • Creëren campagnes in Google Ads en Microsoft Ads
  • Online zoekgedrag analyseren
  • Zoekwoorden analyse
  • Campagne beheer
  • Analyseren data in onder andere Google Analytics
  • Optimaliseren campagnes
  • A/B-testen campagnes
  • Retargeting campagnes opstellen
  • Opstellen rapportages
  • Samenwerken met marketingteam
  • Samenwerken met product management
  • Op de hoogte blijven van laatste marketing trends en ontwikkelingen

Eigenschappen en competenties SEA-specialist

Het continu analyseren en optimaliseren van campagnes vereist creativiteit en analytisch inzicht. Dit zijn dan ook twee belangrijke competenties waar een SEA-specialist over hoort te beschikken. Daarnaast zijn er nog een aantal competenties en eigenschappen die goed van pas komen bij de functie van een SEA-marketeer:

  • Technisch inzicht
  • Communicatieve vaardigheden
  • Resultaatgericht
  • Oog voor detail
  • Commercieel inzicht
  • Leergierig
  • Samenwerken

Salaris SEA-specialist

Het gemiddelde salaris van een SEA-specialist in Nederland komt uit op ongeveer € 3.300 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Een junior SEA-specialist kan een startsalaris verwachten rond de € 2.500 bruto per maand. Een ervaren senior SEA-specialist verdient al snel een stuk meer, het salaris kan oplopen tot € 5.000 bruto per maand.

In deze functie kan het salaris veel verschillen, dit heeft voornamelijk te maken met de kennis en ervaring van de specialist. Een andere factor die meeweegt, is de omvang van de campagnes die een bedrijf of organisatie draait. Bedrijven met flinke accounts zullen al snel een hoger salaris bieden, het adverteren is daar namelijk aanzienlijk complexer.

Vacatures SEA-specialist

Ben je SEA-specialist en op zoek naar een baan? Marketing vacatures vind je eenvoudig op de app van Swipe4Work. Bij Swipe4Work kun je eenvoudig solliciteren zonder cv en sollicitatiebrief. Maak binnen enkele minuten een profiel aan en het unieke matchingsysteem zorgt ervoor dat passende SEA-specialist vacatures worden getoond.

Solliciteer vandaag nog en ontdek hoe eenvoudig het kan zijn om een nieuwe marketing baan te vinden. Download direct de Swipe4Work app via de App Store of Play Store en vind alle marketing vacatures.

Anderen bekeken ook:

Swipe gratis
naar jouw droombaan!

Onze app is volledig gratis voor jou. Swipe door vacatures, bedrijven en video’s in de vacature-app.

Download de vacature-app
Swipe4Work is gratis Phone frame