Download de app
Download de app Contact opnemen Terugbelverzoek
Functieomschrijving klantenservice medewerker
Functieomschrijving klantenservice medewerker
Functie

Klantenservice medewerker

  • Communicatie

Klantenservice medewerker is een belangrijke functie binnen een bedrijf of organisatie. Deze medewerker is verantwoordelijk voor het behouden van de klanttevredenheid en het opbouwen van klantrelaties. De klantenservice helpt klanten met problemen of vragen en biedt ondersteuning waar nodig. Maar wat zijn precies de werkzaamheden van een klantenservice medewerker? Welke competenties zijn vereist om succesvol te zijn in deze rol? En niet onbelangrijk, wat is het salaris? In dit artikel gaan we dieper in op de functie van een customer support medewerker. 

Wat is een klantenservice medewerker?

Een klantenservice medewerker, of medewerker customer support, is iemand die klanten helpt bij het oplossen van problemen, het beantwoorden van vragen of het bieden van ondersteuning. Deze ondersteuning bieden ze door klanten te woord te staan via bijvoorbeeld telefoon en/of e-mail. De webcare medewerker, die vaak ook onder de klantenservice valt, behandelt uitsluitend vragen en klachten via de chat en de social media kanalen. Een klantenservice medewerker kan werkzaam zijn bij dienstverlenende of commerciële bedrijven zoals webshops, verzekeraars, gemeenten, banken en logistieke bedrijven.

Wat doet een klantenservice medewerker?

De klantenservice medewerker is verantwoordelijk voor het onderhouden van klantrelaties door binnenkomende vragen te beantwoorden, problemen op te lossen en ondersteuning te bieden waar nodig. Een klantenservice medewerker helpt de klant zo goed mogelijk. Dit betekent dat de medewerker goed luistert, zich inleeft in de klant en ervoor zorgt dat deze zich gehoord en geholpen voelt. Tegenwoordig is de functie van een klantenservice medewerker breder. Een customer support medewerker helpt de klant niet meer alleen via de telefoon of e-mail. Tegenwoordig worden klanten ook geserviced via WhatsApp, online chat en op social media. Dit noemen bedrijven echter vaak webcare medewerker in plaats van klantenservice medewerker. Werkzaamheden die bij de klantenservice afdeling horen zijn over het algemeen:

  • Aannemen binnenkomende telefoon
  • Beantwoorden binnenkomende klantvragen over product of dienst
  • Identificeren en oplossen klantproblemen en klachten
  • Bieden van ondersteuning aan klanten
  • Verstrekken informatie over product of dienst
  • E-mails bijhouden, beantwoorden en archiveren
  • Beantwoorden online chat of WhatsApp
  • Registreren of wijzigen klantgegevens
  • Doorgeven klachten en feedback aan de verschillende afdelingen
  • Rapporteren bijzonderheden aan klantenservice manager

Eigenschappen en competenties van een klantenservice medewerker

Een van de belangrijkste competenties van een klantenservice medewerker is communicatieve vaardigheden. Op de afdeling klantenservice heb je te maken met veel verschillende mensen, met allemaal verschillende emoties. Het is belangrijk dat de medewerker hier goed mee om kan gaan, hierbij is ook inlevingsvermogen en zelfbeheersing belangrijk. Daarnaast zijn er nog een aantal eigenschappen en competenties van belang bij deze functie:

  • Communicatieve vaardigheden
  • Zelfbeheersing
  • Geduldig
  • Inlevingsvermogen
  • Oplossingsgericht
  • Klantgericht
  • Commercieel inzicht

Salaris van een klantenservice medewerker

Het gemiddelde salaris van een klantenservice medewerker in Nederland ligt rond de € 2.600 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Ben je net gestart in deze functie, dan kan je een startsalaris rond de € 2.100 bruto per maand verwachten. Het salaris van een customer support medewerker die al een aantal jaren meedraait, kan oplopen tot zo’n € 3.400 bruto per maand. Houd er rekening mee dat het exacte salaris afhankelijk is van verschillende factoren zoals branche, ervaring, niveau, locatie en bedrijf.

Vacatures klantenservice medewerker

Op zoek naar klantenservice vacatures? Zoek dan niet verder, maar download direct de Swipe4Work app in de App Store of Play Store. In de Swipe4Work app vind je meerdere interessante klantenservice vacatures. Je kunt eenvoudig solliciteren zonder cv en sollicitatiebrief.

Maak een profiel aan, selecteer je vaardigheden, eigenschappen en werkervaring en het unieke algoritme zorgt voor vacatures op maat. Solliciteer vandaag nog en ontdek hoe eenvoudig het is om een nieuwe baan als klantenservice medewerker te vinden.

Anderen bekeken ook:

Swipe gratis
naar jouw droombaan!

Onze app is volledig gratis voor jou. Swipe door vacatures, bedrijven en video’s in de vacature-app.

Download de vacature-app
Swipe4Work is gratis Phone frame