Laat je gegevens achter via de invulvelden in de telefoon.
Inkoop assistent
In de inkoopwereld speelt de inkoop assistent een belangrijke rol. Door te helpen bij verschillende taken wordt ervoor gezorgd dat het inkoopproces binnen een bedrijf of organisatie soepel verloopt. Deze taken omvatten onder andere het uitvoeren van administratieve taken en het onderhouden van relaties met leveranciers. In dit artikel gaan we dieper in op de rol van een inkoop assistent, de taken die hierbij horen, het bijbehorende salaris, en we delen een handige tip voor het vinden van inkoopvacatures.
Wat is een inkoop assistent?
Een inkoop assistent is verantwoordelijk voor het ondersteunen van de inkoopafdeling en wordt ook wel de rechterhand van de inkoper genoemd. Aangezien de assistent inkoper ondersteunt op de inkoopafdeling, zal deze een breed takenpakket er op nahouden. Denk hierbij aan het uitvoeren van administratieve taken, voorraadbeheer en relatiebeheer met leveranciers. Binnen een bedrijf of organisatie is een inkoop assistent werkzaam op de afdeling inkoop en werkt nauw samen met de inkopers en inkoopmanager. Een assistent inkoper kan werkzaam zijn bij verschillende bedrijven en organisaties zoals distributiecentra, ziekenhuizen, winkelketens of groothandels.
Wat doet een inkoop assistent?
Een inkoop assistent ondersteunt de inkoopafdeling met verschillende taken om ervoor te zorgen dat het gehele inkoopproces soepel verloopt. Hieronder vallen verschillende soorten taken, en deze zijn afhankelijk van de benodigdheden op dat moment. Zo kan een assistent inkoper verantwoordelijk zijn voor administratieve taken, het monitoren van levertijden, het bijhouden van voorraadbeheer of het analyseren van inkoopcijfers. Alle mogelijke taken van een inkoop assistent op een rijtje:
- Assisteren bij het opstellen inkooporders
- Verwerken inkoopfacturen en betalingen
- Bijhouden voorraadniveaus
- Controleren kwaliteit goederen
- Monitoren van levertijden
- Assisteren bij onderhandelingen over inkoopprijzen en leveringsvoorwaarden
- Onderhouden leveranciersrelaties
- Bijhouden logistieke planning
- Maken offertes en contracten
- Analyseren van inkoopcijfers
- Assisteren bij ontwikkelen en implementeren inkoopstrategieën
- Rapporteren aan de inkoopmanager
Eigenschappen en competenties van een inkoop assistent
Een inkoop assistent vervult een belangrijke rol binnen een organisatie door de inkoopafdeling te ondersteunen bij verschillende taken. Om succesvol te zijn in deze functie, zijn bepaalde eigenschappen en competenties essentieel. Zo zijn bijvoorbeeld onderhandelingsvaardigheden van belang bij het onderhandelen van inkoop- en leveringsvoorwaarden van nieuwe en bestaande leveranciers. Maar ook samenwerken komt van pas als competentie. Als inkoop assistent werk je samen met verschillende collega’s op de inkoopafdeling om het inkoopproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Andere eigenschappen competenties die van pas komen bij deze functie zijn:
- Organisatorische vaardigheden
- Communicatieve vaardigheden
- Samenwerken
- Onderhandelingsvaardigheden
- Klantgericht
- Stressbestendig
- Oog voor detail
Salaris van een inkoop assistent
In Nederland verdient een assistent inkoper gemiddeld € 2.500 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Een junior inkoop assistent kan een startsalaris rond de € 2.200 bruto per maand verwachten. Naarmate er meer werkervaring wordt opgedaan, zal het salaris verder stijgen. Zo verdient een senior inkoop assistent in Nederland rond de € 2.900 bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband.
Vacatures inkoop assistent
Op zoek naar vacatures voor de functie inkoop assistent? Zoek dan niet verder maar download direct de Swipe4Work-app in de App Store of Play Store. Je kunt hier eenvoudig solliciteren zonder cv, sollicitatiebrief of motivatiebrief!
Maak binnen 2 minuten een profiel aan en passende inkoop vacatures die aansluiten bij jouw werkervaring, skills, eigenschappen en wensen worden getoond. Begin vandaag nog met het swipen voor jouw droombaan.