Laat je gegevens achter via de invulvelden in de telefoon.
Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden: zo doe je dat!
Het arbeidsvoorwaardengesprek is onderdeel van het sollicitatieproces. In het arbeidsvoorwaardengesprek bespreek je met de werkgever de voorwaarden zoals salaris, werktijden en vakantiedagen. Maar ook secundaire arbeidsvoorwaarden bespreek je in dit gesprek, denk aan pensioenregeling, een bonusregeling en reiskostenvergoeding. Als werknemer wil je natuurlijk de beste voorwaarden, en dus is het verstandig om hier over te onderhandelen. Maar welke arbeidsvoorwaarden bestaan er allemaal en hoe onderhandel je hierover? Alles over arbeidsvoorwaarden lees je in deze blog.
Wat zijn arbeidsvoorwaarden?
Arbeidsvoorwaarden zijn de afspraken tussen een werkgever en werknemer die gaan over de omstandigheden waarin de werknemer zijn of haar werk verricht. Deze afspraken hebben betrekking op de rechten en/of plichten binnen de arbeidsovereenkomst. Deze voorwaarden worden voor het ondertekenen van het arbeidscontract besproken en vastgelegd. In Nederland zijn er drie soorten arbeidsvoorwaarden; de primaire arbeidsvoorwaarden, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de tertiaire arbeidsvoorwaarden.
In de wet zijn een aantal regels opgenomen wat betreft de arbeidsvoorwaarden, denk aan het minimumloon en het aantal wettelijke vakantiedagen. Ook zijn er in cao’s vaak een aantal arbeidsvoorwaarden opgenomen die van toepassing zijn. Maar het is altijd mogelijk om met de werkgever aanvullende afspraken te maken over de arbeidsvoorwaarden.
Soorten arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden worden vaak opgedeeld in drie verschillende soorten, namelijk de primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Maar wat is het verschil precies tussen deze soorten arbeidsvoorwaarden?
Primaire arbeidsvoorwaarden
Dit zijn de basisvoorwaarden tussen de werkgever en de werknemer. De primaire arbeidsvoorwaarden zijn ook wel de belangrijkste voorwaarden en gaan over de kern van de arbeidsovereenkomst: het salaris, de functie en het aantal uren dat er gewerkt wordt.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Dit zijn extra voorwaarden en voordelen die naast de primaire arbeidsvoorwaarden worden aangeboden door de werkgever. Denk hierbij aan zaken zoals extra vakantiedagen, een auto van de zaak of de deelname aan een pensioenregeling. Deze secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen het voor een werknemer aantrekkelijker maken om bij een bedrijf te werken. Ook kan het de tevredenheid en loyaliteit van werknemers verhogen.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden
Deze voorwaarden gaan vaak over voorzieningen en faciliteiten die een werknemer kan gebruiken. Deze zijn vaak niet uit te drukken in waarde. Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn bijvoorbeeld het gebruik van de kantine, maar ook bedrijfsfeestjes vallen onder deze voorwaarden.
Primaire arbeidsvoorwaarden | Secundaire arbeidsvoorwaarden | Tertiaire arbeidsvoorwaarden |
Salaris | Extra vakantiedagen | Bedrijfskantine |
Vakantiegeld | Eindejaarsuitkering / 13e maand | Werkomgeving |
Arbeidsduur | Pensioenregeling | Kerstpakket |
Werktijden | Studie- en opleidingsmogelijkheden | Verjaardagscadeau |
Verlofdagen | Bedrijfsgezondheidszorg | Bedrijfsuitjes |
Verlofregeling | Reiskostenvergoeding | |
Wettelijke vakantiedagen | Telefoonvergoeding | |
| Flexibele werktijden en thuiswerken | |
| Bonusregeling of winstdeling | |
| Kinderopvang | |
| Korting op producten of diensten van de zaak | |
| Laptop en/of telefoon | |
| Auto, fiets of scooter | |
| Overwerktoeslag |
Tabel: soorten arbeidsvoorwaarden
Het arbeidsvoorwaardengesprek
In het arbeidsvoorwaardengesprek ga je actief met de werkgever aan de slag om afspraken te maken over de arbeidsvoorwaarden. Vervolgens worden deze afspraken vastgelegd in je contract. Je gaat tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek in op de primaire arbeidsvoorwaarden zoals het salaris, de werktijden en het aantal vrije dagen. Maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden worden in dit gesprek benoemd.
De kans is groot dat de werkgever in het gesprek een aanbod doet waarin de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden in zijn opgenomen. Het is echter niet verstandig om direct akkoord te gaan met het eerste aanbod dat een werkgever doet, er is namelijk altijd ruimte om te onderhandelen. Het salaris bij de functie is belangrijk, maar vergeet niet de secundaire arbeidsvoorwaarden mee te nemen in de onderhandeling. In onze blog hebben wel al 10 tips gegeven om te onderhandelen over je salaris, hieronder volgen tips om te onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden.
7 tips onderhandelen arbeidsvoorwaarden
Soms leiden salarisonderhandelingen niet tot het gewenste resultaat, bijvoorbeeld omdat het bedrijf niet te ruimte heeft om meer salaris te bieden. Probeer dan te onderhandelen over de secundaire arbeidsvoorwaarden, wellicht is daar wel ruimte. Deze zaken kunnen ook uiteindelijk schelen in persoonlijke kosten. Denk hierbij aan reiskostenvergoeding, een telefoon met telefoonvergoeding, een pensioenregeling of mogelijkheden tot studie. We geven hieronder 7 tips die je kunnen helpen bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden.
1. Doe onderzoek naar de arbeidsvoorwaarden
Vaak staan in de een vacature al een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden vermeldt. Zorg dat je goed weet wat deze voorwaarden zijn, en hoe je hier tegenover staat. Voldoen deze aan je wensen? En welke voorwaarden die je belangrijk vindt staat niet in de vacature? Kijk ook naar de arbeidsvoorwaarden die andere bedrijven bieden voor vergelijkbare functies. Neem dit mee in het gesprek.
2. Stel vragen over de arbeidsvoorwaarden
Ben je vastgelopen met de onderhandelingen over het salaris? Vraag dan of het wel mogelijk is om nog te onderhandelen over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel mensen denken dat het salaris het belangrijkste is. Maar er zijn ook secundaire arbeidsvoorwaarden die voordelig kunnen zijn voor nu of in de toekomst.
3. Stel je grenzen
Hoe leuk de functie en het bedrijf ook lijkt, zorg ervoor dat je voor het arbeidsvoorwaardengesprek grenzen hebt opgesteld. Moet je bijvoorbeeld elke dag een 40 kilometer rijden, dan is een reiskostenvergoeding van belang. Moet je elke dag bij meerdere klanten of werkplaatsen op bezoek, dan kan een auto van de zaak van belang zijn. Dit wil je immers niet met je privé auto allemaal doen. Door grenzen te stellen aan de arbeidsvoorwaarden kun je zelfverzekerder het gesprek in gaan. Wil de werkgever je niet tegemoetkomen, dan is het wellicht niet de juiste match.
4. Kies het juiste moment
Waarschijnlijk ben je bij het eerste sollicitatiegesprek al erg benieuwd naar de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en de mogelijkheden hierin. Het is prima om hier naar te vragen, maar het is niet gebruikelijk om in het eerste gesprek hier al over te onderhandelen. Het is gebruikelijk om pas te onderhandelen tijdens het tweede gesprek of wanneer de werkgever je een baan heeft aangeboden.
5. Beargumenteer je wensen
Wil je twee keer in de week thuiswerken? De vraag die de werkgever gaat stellen is waarschijnlijk: waarom? Geef aan dat het bijvoorbeeld reistijd scheelt en je een stuk productiever bent als je zo nu en dan thuis kunt werken. Bij het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden is het belangrijk dat je ook kan beargumenteren waarom je iets graag wilt. Werkgevers zijn dan sneller geneigd om mee te gaan, zeker als dat het werk ook ten goede komt.
6. Wees flexibel
Houd er rekening mee dat er nog geen contract is ondertekent, dus ook de werkgever kan zich nog terugtrekken. Om dit te voorkomen is het belangrijk om je flexibel op te stellen. Begrijp ook als de werkgever niet aan al je wensen kan voldoen. Stel je flexibel op en sluit compromissen die voor beide partijen werken
7. Laat de voorwaarden schriftelijk opstellen
Is het gelukt om met de werkgever te onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden? Zorg er dan voor dat de werkgever het uiteindelijke aanbod schriftelijk opstelt en dat je deze ontvangt. Bewaar deze ook goed, zo kan er in de toekomst nooit een misverstand over ontstaan.
Met deze tips kun je zelfverzekerd het arbeidsvoorwaardengesprek ingaan. Ben je nog niet in deze fase beland, maar ben je nog aan het solliciteren? Download dan de app van Swipe4Work in de Appstore of Playstore. Hier vind je een tal van interessante vacatures. Het ideale aan Swipe4Work is dat je eenvoudig kunt solliciteren zonder cv, sollicitatiebrief of motivatiebrief. Je maakt eenvoudig een profiel aan en het algoritme zorgt ervoor dat enkel passende vacatures getoond worden. Swipe door de vacatures en wie weet match je met je droombaan!